- صفحه نخست
- محصولات
سوزن
مجموعه دستگاهی که باعث هدایت قطار از مسیر مستقیم به مسیر...
اجزای سوزن
سوزن از مجموعه قطعات فورج شده، ریخته گری شده، ماشینکاری...
سیستمهای اتصال
سیستم اتصال در سوزن متشکل از پیچ تراورس، انواع واشرهای فنری، پابند...
بافراستاپ
بافر استاپ وسیله ای است که در انتهای خطوط ریلی نصب میشود...
سیستم درز انبساطی ریل
یکی از مهمترین سیستم های مورد استفاده در زیرساخت های حمل و نقل ...
- خدمات
- اخبار و مقالات
- پروژهها
- درباره ما
- تماس با ما
- همکاری با ایرید
- > اخبار و مقالات
- > بررسی اثرات تغییر سرعت دورانی فرایند سنگزنی بر رفتار برادهبرداری ریل هادفیلد
بررسی اثرات تغییر سرعت دورانی فرایند سنگزنی بر رفتار برادهبرداری ریل هادفیلد
محمد ملکآبادی، علی اکبری نسبت آباد، صادق عبادی*،
ایران، تبریز، شهرک صنعتی قراملک، شرکت گسترش صنایع ریلی ایران، واحد مهندسی و توسعه، 5197711112.
*پست الکترونیکی نویسنده مسئول: ebadi@iridco.ir
چکیده
امروزه باتوجهبه تمایل سیستم حملونقل ریلی به مکانیزمهای سرعت بالا نقش تعمیر و نگهداری ریلها بیشازپیش نمایان شده است. فرایند سنگزنی بهمنظور نگهداری و تعمیرات خطوط ریلی راهآهن میتواند بر عملکرد آنها اثر بگذارد. اثرات تغییر سرعت دورانی سنگزنی بر مکانیزم برادهبرداری ریل هادفیلد بهتفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از چهار سرعت دورانی متفاوت نشان میدهند که با افزایش سرعت دورانی سنگزنی، ضریب اصطکاک و زبری سطح نمونه های ریل کاهش مییابند. همچنین مشاهدات مورفولوژی و جریان پلاستیک به وجود آمده بر روی سطح نمونه نشانگر وجود شیارهایی است که تحتتأثیر سرعت دورانی سنگ میباشد، بدین صورت که افزایش سرعت دورانی سنگ سبب کاهش پهنای شیارهای روی سطح نمونه میشود و صافی سطح بالا میرود. حجم سایش، میکرو سختی و دمای سطح نمونه های ریل با افزایش سرعت دورانی سنگزنی افزایش مییابند. پسماندهای حاصل از سایش حین آزمون، متشکل از ذرات گرد و برادههای معوج میباشند؛ این پسماندها اساساً از Fe3 O4،FeO و Fe تشکیل شدهاند. با افزایش سرعت دورانی سنگزنی، حجم اکسیدهای آهنی افزایش یافته اما عرض برادهها کاهش مییابند.
کلمات کلیدی: ریل هادفیلد؛ مورفولوژی؛ سایش؛ میکرو سختی؛ سنگزنی.
- مقدمه
در سالهای گذشته، با گسترش سریع جوامع و اقتصاد لزوم استفاده از حملونقل سریع و سنگین بیشازپیش نمایان گشته است که این موضوع فشار بر روی سیستم حملونقلی را افزایش داده و نیازمند استانداردهای بالایی برای سیستم چرخ و ریل است. حملونقل سریع و سنگین موجب بروز ناهمواریهای سطحی میشود و بهسرعت بر روی تاج ریل گسترش مییابد. در نهایت، سطح ناهموار تبدیل به ترکها، خوردگی حفرهای و… میشود ]1-5[این خسارات بر روی ریل بایستی حذف یا تعمیر شوند تا ایمنی عملیات حملونقل ریلی بهبود یابد ]6[تکنولوژی سنگزنی ریل نقش مهمی در نگهداری خطوط راهآهن ایفا میکند. از این تکنولوژی میتوان برای کاهش تخریب سطحی ریل، بهبود ایمنی حملونقل ریلی و افزایش عمر ریلها استفاده کرد؛ بنابراین، تکنولوژی سنگزنی ریل به طور گستردهای در سرتاسر دنیا مورداستفاده قرار میگیرد و مزایای اقتصادی فراوانی دارد ]7-11[.
در حال حاضر، مطالعات زیادی بر روی تکنولوژی سنگزنی توسط محققان انجامیافته است. کانن[1] ]12[ معایب ریلی که در طی سالیان متمادی با استفاده از سنگزنی بهمنظور نگهداری و افزایش طول عمر ریل، حذف میشدهاند را بررسی کرد. از اهداف سنگزنی ریل میتوان به حذف خسارت سطحی و بازسازی پروفیل ریل بهمنظور بهبود هدایت وسیله نقلیه اشاره کرد. کالوسک[2] ]13و14[ بیان کرد که استراتژیهای بهینه سنگزنی ریل میتوانند به طور مؤثری ساییدگی ریل را کاهش دهند و کاهش خزش، عامل اصلی کاهش سایش چرخ – ریل است. علاوه بر این، نقطهای را تحت عنوان “بهترین نقطه سایش” ارائه کرد که در آن کنترل سایش ریل و خستگی تماس غلتشی تحت شرایط تعادل دینامیکی هستند. مرکز تحقیقاتی NRC-CSTT[3] بر اساس نظریه فوق، یک روش نوین برای سنگزنی ریل ابداع کرد ]14[کانماتسو[4] اثرات انواع مختلف سنگ را بر روی کارایی فرایند سنگزنی بررسی کرد و انواع جدیدی از سنگهای سنباده را ساخت که از قابلیت سنگزنی بالایی برخوردار بودند ]15[همان گونه که واضح است، اندرکنشهای بین ریل و سنگ یک فرایند تریبولوژی[5] پیچیده را به وجود میآورند. علاوه بر این، عوامل زیادی بر رفتار بین سطحی فرایند سنگزنی ریل اثر میگذارند. ازاینرو، شفافسازی مکانیزم تریبولوژی حین فرایند سنگزنی ریل نقش مهمی در بهبود کیفیت و کارایی سنگزنی دارد.
در این پژوهش، به منظور بررسی رفتار تریبولوژی بین سطحی فرایند سنگزنی ریل و بهویژه رفتار برادهبرداری ریل تحت سرعتهای دورانی مختلف سنگزنی از یک سنگ و دو نمونه ریل هادفیلد[6] استفاده شده است.
- 2- شرح آزمون
2.1. دستگاه آزمون اصطکاک سنگزنی ریل
یک چیدمان برای آزمون اصطکاک سنگزنی ریل باهدف شبیهسازی اندرکنشهای سنگزنی بین ریل و سنگ سنباده ایجاد گشته است که در شکل (1) نشاندادهشده است. این چیدمان از یک دستگاه تراش، سهنظام بهعنوان فیکسچر متحرک (1) برای نگهداشت سنگ سنباده، سنگ سنباده (2) با دانههایی از جنس زیرکن کروندوم[7]، نمونههای ریل هادفیلد (3) قرار داده شده بر روی فیکسچر ثابت (4)، یک عدد سنسور نیرو (5) برای اندازهگیری نیروی اصطکاکی بین سطحی در حین فرایند سنگزنی که بر روی ساپورت دستگاه ثابت گشته و همچنین یک عدد ترموکوپل (6) جاسازی شده در داخل یکی از نمونهها برای اندازهگیری دمای بین سطحی، تشکیل شده است. تصویر شماتیک اجزای فوق در شکل (2) نشاندادهشده است.
هنگامی که سرعت دورانی سنگ سنباده به مقدار مشخص شده میرسد، فرایند سنگزنی با اصطکاک به وجود آمده بین سنگ متحرک و نمونههای ثابت صورت میپذیرد. حین فرایند سنگزنی، نمونههای ریل با سنگ سنباده در حال تماس میباشد. و در فاصله بین پاسی فرایند سنگزنی، سنگ با نمونهها هیچگونه تماسی ندارد. حرکت بین پاسی توسط ساپورت فوقانی دستگاه تراش (6) تنظیم میشود. ضریب اصطکاک سنگزنی بین سطحی بهصورت نسبت نیروی اصطکاک سنگزنی به نیروی نرمال تعریف میشود. نیروی نرمال با استفاده از لود سل فشاری و نیروی اصطکاکی بهوسیله سنسور نیرو در حین فرایند سنگزنی اندازهگیری میشود.
[1] Cannon
[2] Kalousek
[3] National Research Council, Center for Surface Transportation Technology, Canada
[4] Kanematsu
[5] Tribological Process
[6] Hadfield
[7] Zircon Corundum
. مواد و پارامترهای تجربی
نمونههای ریل از تکه مرکزی با جنس فولاد هادفیلد ساخته شدهاند که ترکیب شیمیایی آن در جدول شماره (1) ارائه شده است. خواص مکانیکی این نوع فولاد نیز در جدول (2) ارائه شده است. ابعاد نمونههای ریل بهکاررفته برابر میلیمتر میباشند. اندازه دانه بهکاررفته در سنگ سنباده برابر 14 است. قطر بیرونی، قطر داخلی و ضخامت سنگ سنباده به ترتیب برابر 150، 50 و 75 میلیمتر است. سرعتهای دورانی سنگزنی برابر 2000، 2500، 3000 و 4000 rpm انتخاب گردیده است. بر اساس سرعتهای دورانی سنگزنی، سرعت معادل در سطح مرکز نمونههای ریل به ترتیب برابر 10.05، 12.57، 15.08 و میباشند.
تمامی آزمونها در شرایط محیط انجام یافتهاند (دما: و رطوبت نسبی: ). نمونههای ریل قبل و بعد از انجام آزمون، با استون پاک شده و با استفاده از یک ترازوی الکترونیکی بادقت 0.001g اندازهگیری شدند. حجم سایش نمونهها با روش تغییر وزن مشخص شدند. سختی نمونهها به روش میکرو سختی ویکرز با نیروی 0.05 kg اندازهگیری شدند. مورفولوژی نمونهها و پسماندهای حاصل از سایش با استفاده از یک میکروسکوپ نوری و دستگاه SEM (TESCAN MIRA3-FEG) انجامیافته است. ترکیب شیمیایی پسماندهای حاصل از سایش با استفاده از دستگاه XRD (Bruker D8 Adnance) انجامیافته است.
- 3- نتایج
3.1. ضریب اصطکاک سنگزنی
از شکل (3) واضح است که ضریب اصطکاک سطح روند ثابتی حین فرایند سنگزنی در سرعتهای دورانی مختلف دارد. زمانی که سرعت دورانی سنگزنی افزایش مییابد، ضریب اصطکاک تمایل به کاهش را نشان میدهد. نسبتهای کاهش ضریب اصطکاک متوسط در جدول (3) (نسبت ضریب اصطکاک مربوط بهسرعت دورانی 2500 rpm، 3000 rpm، 4000 rpm به ضریب اصطکاک مربوط بهسرعت 2000 rpm) به ترتیب در حدود 89%، 83% و 79% هستند.
3.2. سختی و حجم سایش نمونههای ریل
از شکل (4) مشاهده میشود که سختی سطح نمونههای ریل در مقایسه با سختی اولیهشان به طور قابلتوجهی افزایش مییابد. در همین حال، با افزایش سرعت دورانی سنگزنی، سختی سطح نمونههای ریل روند رو به بالایی را نشان میدهند. نسبتهای افزایش سختی در جدول (3) در حدود 24%، 35%، 40% و 44% برای سرعتهای دورانی سنگزنی مختلف 2000، 2500، 3000 و 4000 rpm میباشند. از شکل (5) مشاهده میشود که سختی با افزایش عمق تا 225 به شدت کاهش یافته و به میرسد که سختی نرمال ماده ریل رایج است. در همین حال، ضخامت لایه سخت شده (عمقی که در آن سختی برابر سختی ریل پایه در جدول (3) میشود) با افزایش سرعت دورانی سنگزنی افزایش مییابد. از شکل (6) میتوان پی برد که حجم سایش سنگزنی نمونههای ریل با افزایش سرعت دورانی به طور مشخصی افزایش مییابد. همچنین میتوان نتیجه گرفت که سرعت دورانی به طور قابل توجهی بر کارایی سنگزنی اثر میگذارد.
3.3. زبری سطح و افزایش دمای سنگزنی
زبری سطح پارامتر مهمی در بررسی کیفیت سنگزنی ریل به شمار میآید. از شکل (7) میتوان مشاهده کرد که زبری سطح نمونههای ریل با افزایش سرعت دورانی سنگزنی به طرز واضحی کاهش مییابد. همچنین از شکل (8) مشاهده میشود که با افزایش سرعت دورانی، دمای سنگزنی به طور قابلملاحظهای افزایش مییابد. به عبارتی، فصل مشترک دو سطح سنگزنی حرارت ناشی از اصطکاک بیشتری تولید میکند.
3.4. مورفولوژی سطح و تغییر شکل پلاستیک نمونههای ریل
مشاهدات میکروسکوپی در شکل (9) نشان میدهد که سطوح سنگزنی شده نمونههای ریل مورفولوژی مشابهی دارند و پس از سنگزنی شیارهای زیادی روی نمونههای ریل وجود دارند. با افزایش سرعت دورانی، پهنای شیارها کاهش مییابند و صافی سطح نمونههای ریل افزایش مییابد. علاوه بر این، چندین حفره ناشی از اندرکنشهای سنگزنی سطوح نیز قابلمشاهده است. بهموجب ترکیب فشار سنگزنی و حرکت نسبی سنگ سنباده، نیروی اصطکاکی یا به عبارتی نیروی سنگزنی به وجود میآید که موجب تغییر شکل پلاستیک بر سطح ریل میشود. تصاویر SEM تغییر شکل پلاستیک مقاطع بریده شده از نمونههای ریل در شکل (10) نشان داده شدهاند. لایههای تغییر شکل یافته به دلیل زمان پایین سنگزنی از ضخامت کمتری برخوردار هستند. همچنین میتوان مشاهده نمود که تاج ریل در جهت نیروی سنگزنی تغییر شکل پلاستیک میدهد و با افزایش سرعت دورانی، ضخامت لایه تغییر شکل پلاستیک یافته نیز افزایش مییابد.
3.5. تحلیل پسماندهای ناشی از سایش
از تصاویر SEM پسماندهای ناشی از سایش در شکل (11) مشاهده میشود که این پسماندها از ذرات گرد و برادههای برش خورده معوج تشکیل یافتهاند. بهوضوح میتوان مشاهده کرد که اندازه پسماندهای حاصل از سایش تحتتأثیر سرعت دورانی سنگزنی میباشد که با افزایش سرعت دورانی ذرات گرد بیشتری قابلمشاهده است و عرض برادهها به طور قابلتوجهی کاهش مییابد. آزمون XRD برای تشخیص فاز موجود در پسماندهای حاصل از سایش استفاده شده است ]16[طیفهای XRD پسماندهای حاصل از سایش در شکل (12) نشان میدهند که ترکیبهای عمده این پسماندها، اکسیدهای مختلف و و میباشند و شدتهای پیک و نسبتا کوتاه میباشند در حالیکه شدتهای پیک بلند هستند. این نکته بیانگر این است که مقدار و در مقایسه با مقدار اندک میباشد. با افزایش سرعت دورانی، ترکیبات و مقدار کمی افزایش مییابند.
- 4- بحثوبررسی
رفتار تریبولوژی اندرکنشهای بین ریل و سنگ سنباده پیچیده است. در این پژوهش، تماس سطح به سطح سنگ و ریل برای بررسی رفتار بین سطحی در فرایند سنگزنی انجام یافت. دادههای تجربی در جدول (3) ارائه شده است. نتایج تحلیلی پسماندهای حاصل از سایش نشان دادند که مورفولوژی و ترکیب این پسماندها در آزمایشگاه و محیط سنگزنی مشابه هم هستند. با افزایش سرعت دورانی، نیروی سنگزنی بین سنگ سنباده و نمونههای ریل کاهش مییابد مطابق رابطه تجربی برای نیروی سنگزنی که در رابطه (1) نشاندادهشده است ]17 و 18[
که در آن ، و به ترتیب سرعت دورانی سنگزنی، سرعت قطعه کار و سرعت پیشروی نمونههای ریل میباشند. با توجه به رابطه فوق مشخص است که با افزایش سرعت دورانی، نیروی سنگزنی کاهش پیدا میکند. از اینرو، ضریب اصطکاک سنگزنی کاهش مییابد. در همین حال با افزایش سرعت دورانی، حجم سایش نمونههای ریل افزایش مییابد.
با افزایش سرعت دورانی، تنش اعمالی بر سطح نمونه ریل بهموجب هیسترزیسِ تغییر شکل افزایش مییابد؛ بنابراین کار مصرف شده برای ایجاد تغییر شکل پلاستیک افزایش مییابد که باعث افزایش سختی سطح نمونههای ریل میشود ]19[با افزایش سرعت سنگ سنباده، حرارت اصطکاکی تولید شده در حین فرایند سنگزنی نیز افزایش مییابد که منجر به افزایش نرخ افزایش دما میشود. افزایش سرعت دورانی، ضخامت لایه سنگزنی را افزایش میدهد ]17 و 18[با افزایش سرعت دورانی، میانگین حسابی انحراف پروفیل سطح سنگزنی شده، زبری سطح کاهش آشکاری دارد. علاوه بر این از شکل (9) واضح است که با افزایش سرعت دورانی سطح نمونههای ریل صافتر میشود و پهنای شیارها کاهش مییابد. در همین حال، دلیل دیگری برای این پدیده این است که افزایش سرعت دورانی سنگزنی منجر به کاهش پهنای برشی میشود ]17[افزایش ضخامت لایه سخت شده میتواند به سبب جریان پلاستیک ایجاد شده از سنگزنی باشد.
چند نظریه رایج دررابطهبا مکانیزمهای تولید پسماندهای حاصل از سایش توسط ژانگ و ژو[1] ارائه گشته است ]20[شماتیک فرایند سنگزنی ریل در شکل (13) نشاندادهشده است. سنگ سنباده از دانههای ساینده که با چسب به یکدیگر چسبیدهاند، تولید میشود. فرایند سنگزنی سه مرحله سایش[2]، خیش زنی[3] و برش[4] سطح فلز نمونههای ریل را شامل میشود ]21[پسماندهای حاصل از سایش در مرحله برش تولید میشوند که برادهبرداری مواد را نتیجه میدهد. زمانی که دانههای ساینده ریل را برش میدهند، لبههای دانهها کند و شکسته میشوند. در همین حال، برخی از دانههای ساینده بر اثر تخریب چسب از سنگ سنباده جدا میشوند که موجب سایش سنگ سنباده میشود و سنگ سنباده بهموجب وجود فضاهای خالی بین دانهها از پسماندهای حاصل از سایش پر میشود.
[1] Zhang and Zhou
[2] rubbing
[3] plowing
[4] cutting
پسماندهای حاصل از سایش از ذرات گرد و برادههای معوج تشکیل یافتهاند؛ افزایش سرعت منجر به برادههای کوچکتر میشود، چرا که افزایش سرعت دورانی بر اساس فرمول محاسباتی متوسط سنگزنی منجر به کاهش پهنای براده میشود [18] ذرات گرد موجود در پسماندهای حاصل از سایش اکسید هستند. حین فرایند سنگزنی، اندرکنش بین سنگ و نمونه ریل بهصورت موضعی گرم میگردد که دما را تا حدود افزایش میدهد (جدول (3)). وجود و بیانگر این است که مقداری از مواد ریل به موجب دمای بالا تا حدودی اکسید میشوند ]22[. افزایش سرعت دورانی سنگزنی منجر به تولید حرارت ناشی از اصطکاک بیشتری میشود که واکنش اکسیداسیون بین آهن ریل و اکسیژن هوا را تشدید میکند. بنابراین با افزایش سرعت دورانی مقدار ذرات گرد اندکی افزایش مییابد.
به طور خلاصه، سرعت دورانی سنگزنی نقش مهمی را در رفتار برادهبرداری ریل ایفا میکند. از نتایج تجربی چنین برمیآید که بهمنظور بهبود کارایی سنگزنی و عملکرد سطح ریل، سرعت دورانی مناسبی برای سنگزنی بایستی انتخاب گردد. رفتار برادهبرداری ریل تحتتأثیر متغیرهای زیادی از جمله سرعت دورانی سنگزنی، جنس ریل، فشار، دانهبندی، ترکیب سنگ سنباده و.. قرار دارد. اساساً این پژوهش بر مطالعه تأثیر سرعت دورانی سنگزنی بر اندرکنشهای بین ریل و سنگ سنباده متمرکز است. به دلیل اینکه سایش سنگ سنباده فرایند پیچیدهای دارد در این پژوهش در نظر گرفته نشده است.
- نتیجهگیری
- با افزایش سرعت دورانی سنگزنی، ضرایب اصطکاکِ اندرکنشهای بین ریل و سنگ سنباده و زبری سطح نمونههای ریل کاهش مییابند. حجم سایش، میکرو سختی و نرخ افزایش دمای نمونههای ریل نیز افزایش مییابند.
- مورفولوژی سطح نمونههای ریل پس از سنگزنی شیارهای زیادی را نشان میدهد. افزایش سرعت دورانی سنگزنی موجب کاهش پهنای شیارها میشود و سطح نمونههای ریل را صافتر میکند، همچنین ضخامت لایه جریان پلاستیک به طور واضحی افزایش مییابد.
- پسماندهای حاصل از سایش سنگزنی ریل از ذرات گرد و برادههای معوج تشکیل یافتهاند. ترکیبات اصلی پسماندهای حاصل از سایش اکسیدهای مختلف آهن ( و ) و است. با افزایش سرعت دورانی، مقدار و افزایش مییابد اما پهنای برادهها کاهش مییابد.
مراجع
[1] R. Lewis, U. Olofsson, Mapping rail wear regimes and transitions, Wear 257 (2004)721–729.
[2] V.G. Gavriljuk, A.I. Tyshchenko, O.N. Razumov, Yu.N. Petrov, B.D. Shanina, H. Berns, Corrosion-resistant analogue of Hadfield steel, Materials Science and Engineering:,Volume 420 Issues 1–2, 2006, Pages 47-54, ISSN 0921-5093,
[3] S.R. Lewis, R. Lewis, P. Richards, L.E. Buckley-Johnstone, Investigation of the isolation and frictional properties of hydrophobic products on the rail head, when used to combat low adhesion, Wear 314(2014)213–219.
[4] Z. Li, R. Dollevoet, M. Molodova, X. Zhao, Squat growth-some observations and the validation of numerical predictions, Wear 271(2011)148–157.
[5] R.A. Smith, Rolling contact fatigue of rails: what remains to be done? China Railw.Sci.23(2002)6–10.
[6] Y. Satoh, K.Iwafuchi, Effect of rail grinding on rolling contact fatigue in railway rail used in conventional line in Japan, Wear265(2008)1342–1348.
[7] D. Rippeth, J. Kalousek, J. Simmons, A case study of the effect of lubrication and profile grinding on low rail roll-over derailments at CSX transportation, Wear 191(1996)252–255.
[8] H. Jon, S. Roger, Studying the effects of rail profile grinding, Rail w .Track Struct. 90 (1994)25–28.
[9] X. Y. Lei, Principle for rail grinding and application, J. Rail w.Eng.Soc.17(2001) 28–33.
[10] W. J. Wang, M. T. Chen, J. Guo, Q. Y. Liu, Rail grinding technique and its application in high-speed railway, J. South west Jiaotong Univ.42(2007)574–577.
[11] S.L. Grassie, Rail corrugation: advances in measurement, understanding and treatment, Wear258(2005)1224–1234.
[12] D.F. Cannon, K.O. Edel, S.L. Grassie, e tal. Rail defects: an overview, Fatigue Fract. Eng. Mater.Struct.26(2003)865–886.
[13] J. Kalousek, E. Magel, Achieving a balance: the “magic” wear rate, Rail w. Track Struct.93(1997)50–52.
[14] E. Magel, J. Kalousek, The application of contact mechanics to rail profile design and rail grinding, Wear253(2002)308–316.
[15] Y. Kanematsu, Y. Satoh, K. Iwafuchi, Influence of type of grinding stone on rail grinding efficiency, Quarterly Report of Rail way Technical Research Institute52 (2011)97–102.
[16] H.J. Kim, S. Karthikeyan, D. Rigney, The structure and composition of aluminum wear debris generated by unlubricated sliding in different environments, Wear263(2007)849–857.
[17] J.X. Ren, D. A. Hua, Principles of Grinding, Publishing House of Electronics Industry, Beijing,2011.
[18] S.L. Zhen, Grinding Basis, Shanghai Scientific &Technical Publishers, Shanghai,1988.
[19] G.L. Wang, Y. Y. Liu, Study on the face harding discipline on high-speed grinding parts based on fixed abrasive, NewTechnol.NewProcess9(2009) 95–97.
[20] J.F. Zhang, Z. F. Zhou, Friction, Wear and Anti-abrasion Technology, Tianjin Science &Technology Translation &Publishing Co. Ltd. , Tianjin,1993.
[21] W. Rowe, Mechanics of Abrasion and Wear, William Andrew, New York (2013), p.349–379.
[22] H.H. Ding, Z.K. Fu, W.J. Wang, etal. Investigation on the effect of rotational speed on rolling wear and damage behaviors of wheel/rail materials, Wear 330–331(2015)563–570.