برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید

برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید

موفقیت شرکت گسترش صنایع ریلی ایران و اجرای روش علمی جوش شیار باریک در صنعت ریلی کشور

به گفته آقای حسین محمد خانی، مدیر بخش فنی و مهندسی و توسعه شرکت ایرید


- برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید

تعریف علمی جوش شیار باریک در صنعت ریلی :

اصطلاح شیار باریک برای فرآیندهایی استفاده می شود که به منظور کاهش حجم در جوش لب به لب طراحی شده اند .یا به عبارتی دیگر، جوشکاری شیار باریک با الکترود دستی فرایندی است که با حرارت ایجاد شده توسط قوس بین الکترود فلزی پوشش دار و قطعه کار، ذوب حاصل و اتصال ایجاد می شود .  این روش متداول و انعطاف پذیر بوده و امکان اتو ماسیون کردن اتصالات را فراهم می کند.

20201110 090609 1 1024x576 - برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید
20201110 090717 1024x576 - برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید

* : دلایل ایرید برای انتخاب روش نرو – گپ(شیار باریک) چیست؟

۱- محدودیت ایرید در زمینه جوشکاری بروش فلاش بات بدلیل تحریمهای ظالمانه۲- عدم توجیه اقتصادی برای تیراژهای پایین ۳-ویژگی‌های مناسب جوشکاری به روش شیار باریک ۴-  سرعت دستیابی و صرفه اقتصادی این تکنیک جوشکاری

* : مزیت اتصال ریل معمولی به تکه مرکزی چیست؟

  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ۲- افزایش سرعت مجاز عبور وسیله نقلیه ۳-امکان جوشکاری طویل سوزن ۴-افزایش عمر مفید تکه مرکزی ۵- بالا بودن صرفه اقتصادی ۶- افزایش کیفیت و عمر تکه مرکزی ۷- کاهش سرو صدا

*: دلایل استفاده از این روش در صنعت ریلی ؟

  • بالا بودن خواص کششی و تافنس شکست نواحی اتصال جوش درز ریل
  • کاهش فاکتور شدت تنش در اطراف گرده جوش (بویژه در قسمت پشت کف ریل )موجب می گردد تا علاوه بر افزایش قابلیت تحمل بار محوری اتصال جوش درز ریل ، ایمنی سیرو حرکت نیز افزایش می یابد.

*:  نحوه دستیابی ایرید به فرایند اتصال این دو قطعه نا همجنس به روش جوشکاری شیار باریک

  • استفاده از هند بوکهای مربوط به جوشکاری ۲-استفاده از دستورالعملهای شرکت ایساب ۳- استفاده از دستورالعمل شرکت وسلو کوجیفر فرانسه ۴- آزمون و خطا در محل کارخانه بصورت عملی

*: نحوه صحه گذاری و پذیرش این اتصال چیست؟

-مقایسه با نتایج آزمونهای مربوط به جوش فلش بات مطابق استاندارد EN 14587-3 و اسناد وسلو کوجیفر

*: آیا این روش جوشکاری مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران است؟

با انجام تستهای جوشکاری در حضور کارشناسان ارشد راه آهن(اقایان مهندسین حسن رحیمی و وحید حسین زاده ) ، این روش مورد تایید ایشان نیز قرار گرفته است بطوریکه بزودی در خطوط شبکه ریلی راه اهن جمهوری اسلامی ایران نصب خواهد شد.

2 1024x576 - برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید
1 1024x576 - برای اولین بار در ایران، موفقیت جوش شیار باریک در ایرید

*:ظرفیت فعلی ایرید با این روش چقدر می باشد؟

با احتساب یک نفر جوشکار ماهر و سه نیروی کمکی ۳۰۰ عدد تکه مرکزی در سال

*: مهمترین فاکتور تاثیر گذار جهت رسیدن به موفقیت در این امر مهم چیست ؟

نقطه قوت ایرید استفاده از تیم فنی و مهندسی متخصص و با تجربه و تیم اجرایی ماهر می باشد

تیم فنی مهندسی : اقایان مهندسین حسین محمدخانی – محمدملک آبادی -جابر رضوی -حمید نبوی و….

تیم اجرائی: اقای مهندس کوچه ای و پرسنل کارگاه جوشکاری و تولید

* : نحوه صحه گذاری این تکنیک جوشکاری

  • آزمون سختی سنجی ۲-آزمون آلتراسونیک ۳- تست مایع نافذ ۴- وضعیت ظاهری ۵-تست خمش

* :آیا سابقه چنین جوشکاری در دنیا وجود دارد؟

این نوع جوشکاری ابتدا در کشور امریکا اتفاق افتاده و بعد در کشور ژاپن در قسمت صنایع ریلی بحالت گسترده استفاده شده ودر کشور انگلیس هم از این روش در صنعت ریلی بخصوص در قسمت تعمیرات (شکستگی قطعات از جمله تکه مرکزی )استفاده می کنند.

Leave a comment

× مشاوره آنلاین