دسته‌بندی‌ها

 مطالب مرتبط

نوروز ترنمی از عشق و زیبایی، تجلی‌گر حال و احوالی نو و...
به گزارش روابط عمومی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید)، اولین پروژه...
بنا به گزارش روابط‌عمومی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران، روز یکشنبه، بیست...
به مناسبت سالروز ولادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن...

تولید سوزن‌های ریلی در سطح استانداردهای بین‌المللی

تولید سوزن های ریلی

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور

به نقل از دنیای اقتصاد: بیشتر سوانح حمل‌ونقل ریلی به علت سوزن‌های غیراستاندارد ایجاد می‌شوند؛ بنابراین باید دقت مضاعفی در تولید سوزن های ریلی شود که این مراحل با همکاری شرکت گسترش صنایع ریلی ایران‌ ایرید و با راهبری شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور توسعه یافت و به نتیجه رسید. مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت دنیای اقتصاد: بیشتر سوانح حمل‌ونقل ریلی به علت سوزن‌های غیراستاندارد ایجاد می‌شوند؛ بنابراین باید دقت مضاعفی در تولید سوزن ای ریلی شود که این مراحل با همکاری شرکت گسترش صنایع ریلی ایران‌ ایرید و با راهبری شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور توسعه یافت و به نتیجه رسید.

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر اقلام موردنیاز در صنعت احداث خطوط آهن کشور به‌صورت داخلی و در سطح استانداردهای بین‌المللی تولید و تحویل می‌شوند.

مهدی صیدگر افزود: برای ایجاد الزام به استفاده از سوزن‌های ریلی ساخت داخل در پروژه‌های ریلی کشور باید این سوزن‌ها داخل کشور تولید شوند. داخلی سازی سوزن‌های ریلی در مدت دو تا سه سال اخیر سیر تکاملی داشته و قطعاتی مانند تکه مرکزی، ریل‌های پهلویی و زبانه آن که وارداتی بودند به‌تدریج ساخت داخل شدند. عوامل فنی شرکت گسترش ریلی صنایع ایران‌ ایرید با همکاری سایر شرکت‌های فعال در این حوزه توانستند تولید سوزن را داخلی سازی کنند. وی در ادامه گفت: این موضوع منافع اقتصادی زیادی مانند کاهش ارزبری، دردسترس‌بودن و پاسخگو بودن تولیدکننده برای کشور دارد. طبیعی است که تولیدکنندگان داخلی نسبت به تأمین‌کنندگان خارجی برای ارائه خدمات پشتیبانی در دسترس تر بوده و همچنین اشتغال کارگران و مهندسان ایرانی نیز فراهم خواهد شد.

صیدگر درباره استفاده از سوزن‌های تولید داخل در پروژه‌های ریلی کشور گفت: این سوزن‌ها حدفاصل سال ۹۸ تا کنون در اکثر پروژه‌های ریلی مورداستفاده قرار گرفته‌اند .مهم‌ترین آنها پروژه‌های ریلی همدان – سنندج، میانه – اردبیل، یزد – اقلید، میانه – تبریز، چابهار – زاهدان و خاف – هرات بوده است. وی با اشاره به سیر تکاملی داخلی سازی سوزن‌های ریلی در کشور گفت: تولید سوزن ریلی سال‌ها است که توسط شرکت گسترش صنایع ریلی ایران‌ ایرید نجام می‌شود. تفاوتی که در این تولید در سه سال اخیر به وجود آمده این است که درصد داخلی سازی به‌تدریج افزایش‌یافته است.

سوزن ریلی قسمت‌های مختلفی دارد و شامل بخش‌های تکه مرکزی سوزن، ریل‌های هادی، ریل‌های پهلویی، ریل‌های معمولی، زبانه و سایر اقلام بوده که هرکدام ارزش اقتصادی و فنی خاص خود را دارد. مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور افزود: قبل از سال‌های ۹۷ و ۹۸ این اقلام بیشتر به‌صورت وارداتی تأمین و در کشور مونتاژ می‌شدند. البته یکسری از اقلام مانند «پابند» در داخل تولید می‌شد اما ارزش ریالی اقلام وارداتی بسیار بیشتر از اقلام تولیدی در کشور بود. در سه سال اخیر نهضت داخلی سازی تجهیزات ریلی با تولید ریل در کشور آغاز شد. حدود ۹۰ سال ریل موردنیاز در کشور از خارج تأمین می‌شد اما در این دو تا سه سال اخیر در داخل تولید شد.

وی افزود: یکی از اقلام مصرفی مهم ریل است که هزینه‌بری قابل‌توجهی در تولید سوزن دارد. از لحاظ فنی تکه مرکزی سوزن و ریل زبانه که حائز اهمیت است. در سه سال اخیر به‌تدریج این اقلام تولید داخل شده و مراحل مختلف آزمون‌های کیفی را برای رسیدن به این هدف طی کردند. صیدگر درباره تولید تجهیزات ریلی در داخل کشور گفت: در سال‌های گذشته یکی از اهداف مهم، تولید ریل در داخل کشور بود که تحریم‌ها باعث شد در تولید آن مصمم‌تر شویم. مشابه همین فرایند را در خصوص تجهیزات ارتباطی و سیستم‌های مخابراتی راه‌آهن هم داشتیم. در سال‌های گذشته سیستم‌های مخابراتی راه‌آهن توسط شرکت‌های اروپایی و بعدتر در دهه ۹۰ از شرکت‌های چینی تأمین می‌شدند.

با ایجاد محدودیت ناشی از تحریم‌ها برای تأمین این سیستم‌های مخابراتی سراغ شرکت‌های داخلی رفتیم و بعد از تلاش فراوان از سال ۹۷ تا کنون تجهیزات مخابراتی راه‌آهن در داخل کشور تولید می‌شوند. وی درباره تفاوت سوزن‌های داخلی در مقایسه با مشابه خارجی گفت: تنها تفاوت در روش جوشکاری تکه مرکزی سوزن‌ها است. به این صورت که نمونه‌های خارجی با دستگاه فلش بات جوشکاری شده اما محصولات داخلی با روش شیار باریک جوشکاری می‌شوند و این تنها تفاوتی است که با نمونه خارجی دارد.

این موضوع تکنولوژی خاصی ندارد بلکه نیازمند یک تجهیز خاص است که به دلیل تولیدکنندگان محدود و تحریم‌ها شرکت‌های مذکور در دنیا از فروش آن خودداری می‌کنند.

منبع : روزنامه اقتصاد

این نوشته را به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *